Groningen Ukulele Society

G.U.S., The Ukulele Club of Groningen, The Netherlands

Reviews for the James Hill Workshop and concerts via – http://thenextgig.weebly.com/

Leave a comment

Foto

James Hill en Anne Janelle op hun sterkt als jazz duo

GRONINGEN – De Ukelele Society Groningen had het uitstekende idee gehad om Ukekele grootheid James Hill uit te nodigen voor een workshop op 14 mei in Lokaal Ambrosius in Groningen en dit te laten volgen door een concert van Hill samen met Anne Janelle in de verrassende combinatie van ukelele en cello. Het blijkt een geslaagd huwelijk. Beide instrumenten vullen elkaar aan en Hill slaagt erin om met zijn voeten in de nummers waarin dat nodig is ook om adequaat percussie te verzorgen. De combinatie ukelele met cello blijkt meer dan bruikbaar om verschillende stijlen te verzorgen. Folk/Americana waar de stem van Hill uitstekend bij past. Jazz  waarin Janelle vocaal het voortouw neemt en een aantal pareltjes ten gehore bracht die bij de hoogtepunten van de avond hoorden. Hill kondigde aan dat op zijn nieuw te verschijnen album hij de richting van de rock’n’roll in slaat, maar dat de sneak preview van het nummer New Moon kon daarbij de nieuwsgierigheid nog niet bevredigen en Hill lijkt beter op zijn plek in de folk. De gevarieerdheid werd voorgezet met instrumentale nummers en zelfs een a capella gezongen met behulp van zangeres Alexia Peniguel. James Hill is een virtuoos op ukelele en rekende af met het beeld dat veel mensen nog van dit instrument hebben. De ukelele is een veelzijdig instrument dat zich uitstekend leent voor diverse stijlen. Ook in de introducties accentueerde Hill wat er allemaal met de Ukelele mogelijk is. Hoogtepunt van de avond was het slotakkoord. Hill en Janelle gaven hun versie van een lied van de ‘King of Folk’ Michael Jackson. Een prachtige Folkuitvoering van Billy Jean waarin de ukelele op alle mogelijke manieren tot zijn recht kwam en een ode aan niet alleen Jackson, maar ook dit kleine edoch veelzijdige instrument.

Foto

A Seated Craft vertelt verhalen

GRONINGEN – Alexia Peniguel moest eerst een misverstand rechtzetten in Lokaal Ambrosius in Groningen op 14 mei. Zij was niet ‘that German girl”. De Australische was door een dramatisch liefdesavontuur weliswaar naar Berlijn gekomen, maar bleef trots op haar roots. Als A Seated Craft treed ze op als singersongwriter met prachtige verhalende liedjes. Peniguel begeleidt zichzelf op gitaar en doet dat goed en gevarieerd, net zoals haar liedjes. In zowel de liedjes als in haar introducties tussen de liedjes was Peniguel bijzonder verhalend. Dat resulteerde er wel in dat de introducties soms langer waren dan de liedjes. Dat was zonde want de liedjes waren prachtig en de introducties, hoewel informatief, hadden iets meer to the point gekund. Tijdens haar optreden lied A Seated Craft zich in de laatste twee nummers begeleiden door een ukelele speler en een celliste. Dat kwam de liedjes nog meer ten goede. De klank werd voller en maakte nieuwsgierig naar A Seated Craft met band. Duidelijk was dat deze act in volledige bezetting niet zou misstaan op één van de grotere muziekpodia in het noorden. De charmante kwebbelkous kan een puik stukje entertainent neerzetten en scoort hoog als songschrijver en is een vrouw met een verhaal. In Engels niet in Duits.

Author: Groningen Ukulele Society

Groningen Ukulele Society is a ukulele club based in Groningen, Netherlands. We meet on a tuesday evening and welkome everyone to come and have a go or join in on that most wonderful and underestimated little instrument - The Ukulele